Supermarkten willen consumenten helpen bij het maken van een gezonde keuze. Dat gebeurt bijvoorbeeld met het promoten van Schijf van Vijf-producten. Ook komt er een nieuw voedselkeuzelogo, het Franse Nutri-Score, als vervanger van het Vinkje. Daarnaast werken supermarkten aan het verminderen van de hoeveelheid zout, verzadigd vet en calorieën (suiker en vet). Dit is gebeurd met inzet van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling.
Akkoord Verbetering Productsamenstelling
Het CBL werkt aan het realiseren van een gezonder productaanbod. Samen met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), de FNLI, Koninklijke Horeca Nederland en Veneca, gebeurde dit middels het inmiddels afgeronde Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Per productgroep spraken retailers, die verantwoordelijk zijn voor de huismerken, en merkfabrikanten maximumnormen af voor zout, suiker of verzadigd vetgehaltes voor de producten binnen de betreffende productgroep. Voordeel van deze gezamenlijke aanpak is dat over de gehele breedte van het schap gewerkt wordt aan reductie van zout, verzadigd vet en calorieën uit suiker en vet. Van toetjes, tot pizza en vleesconserven wordt gewerkt aan gezondere producten. De consument went geleidelijk aan andere smaken met deze aanpak.
In 2022 start de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV), een vervolg op het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Hiermee wil het ministerie van VWS fabrikanten extra aanmoedigen om de samenstelling van hun voedingsmiddelen te verbeteren.
Promotie Schijf van Vijf
Een van de maatregelen uit het Nationaal Preventieakkoord is dat supermarkten consumenten stimuleren volgens de Schijf van Vijf te eten. Via consumentenbladen, websites en communicatie op de winkelvloer wordt steeds meer bekendheid gegeven aan de Schijf van Vijf.