Alles komt samen in de supermarkt: wat boeren verbouwen en wat bedrijven maken ligt dagelijks in één van de meer dan 4000 supermarkten. Dat vraagt om duurzame samenwerkingen tussen boer en supermarkt. Het CBL laat een aantal voorbeelden hiervan graag zien in het Zichtboek Ketenrelaties.
Nederland draait op wat supermarkten verkopen en daarom moet het assortiment goed, gezond, veilig, betaalbaar én lekker zijn. Een uitdaging waar de sector iedere dag, samen met boeren, tuinders, leveranciers en wetenschappers, aan werkt.
Belang van strategische ketensamenwerking
Samenwerking in de ketens is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden en dit zal alleen maar toenemen. En niet zomaar samenwerking, maar strategische samenwerking. Dit houdt in dat supermarkten en foodservicebedrijven intensiever samenwerken met agrarische ondernemers en fabrikanten.
Langlopende contracten in ‘gesloten ketens’ leiden namelijk tot zekerheid en stabiliteit bij zowel de leverancier als de afnemer. Vertrouwen in ketenpartners onderling is daarbij enorm belangrijk. Bijvoorbeeld als het gaat om onzekerheden bij regeldruk, maar ook het inspelen op de snel veranderende wensen van de samenleving. Daar hoort vaak ook de vraag om bijvoorbeeld meer duurzame producten bij.
Klik op de afbeelding om het Zichtboek Ketenrelaties te downloaden.
Zichtboek Ketenrelaties
In het Zichtboek Ketenrelaties laat het CBL graag een aantal voorbeelden van dit soort strategische samenwerkingen zien. Ketenrelaties zijn op dit moment niet voor alle boeren in Nederland mogelijk. Dat komt omdat een groot deel van de Nederlandse boeren en tuinders niet voor Nederland produceert. Daarom is het van belang dat er constructief overleg blijft plaatsvinden over een oplossing voor alle boeren in Nederland. En daar leveren wij graag een positieve bijdrage aan.
Er is werk aan de winkel en alle betrokken partijen, van klant tot land en van boer tot bord.