Sinds 1 januari 2024 is Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Nutri-Score is sindsdien op steeds meer producten in de supermarkt te vinden. Alle supermarkten, aangesloten bij het CBL, hebben ervoor gekozen om Nutri-Score op hun huismerkproducten te voeren. Om het voedselkeuzelogo verder onder de aandacht te brengen bij de consument, lanceert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) vandaag de publiekscampagne ‘Kijk, vergelijk en kies’.
Deze campagne helpt mensen om tijdens het boodschappen doen te kiezen voor een product met een betere samenstelling. De campagne is onder andere te zien op televisie, online, in kranten en in magazines.
Nutri-Score helpt bij het maken van betere keuzes
Met Nutri-Score kunnen consumenten dezelfde soort producten simpel en snel vergelijken tijdens het boodschappen doen. Nutri-Score is te vinden op de voorkant van de verpakking, aangegeven met een letter (A tot en met E) en een kleur (donkergroen tot en met donkeroranje). Het laat zien of een product een betere samenstelling heeft in vergelijking met dezelfde soort producten.
“Wij zij blij met de keuze van het ministerie van VWS en de Gezondheidsraad om Nutri-Score als officieel voedselkeuzelogo in Nederland in te voeren. Wij denken dat dit de consument echt kan helpen in het maken van betere keuzes, naast de al bestaande initiatieven. Want supermarkten werken er dagelijks hard aan om de consument hierin te bedienen. Denk bijvoorbeeld ook aan het herformuleren van producten”, aldus Ilse Roosenbrand, manager Gezondheid bij het CBL.
Meer informatie over Nutri-Score en de campagne ‘Kijk, vergelijk en kies’? Neem dan een kijkje op www.nutriscore.nl.