Van 13 tot en met 26 mei 2024 streden supermarktmedewerkers om de eerste plaats in de welbekende NIX Challenge, georganiseerd door het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). De NIX Challenge is een interactief spel waarin supermarktmedewerkers snel van zoveel mogelijk mensen de leeftijd goed moeten inschatten. Dit jaar wist Stijn van Dijk van Boni Mijdrecht dat het snelst te doen en wint daarmee de eerste prijs. Van harte gefeliciteerd!

In het spel swipe je naar links of naar rechts om aan te geven of je van de persoon op de foto wel of geen ID hoeft te vragen. En dat is in de praktijk lastiger dan gedacht.

Aandacht voor verbeteren naleving leeftijdsgrens
Supermarkten willen geen alcohol verkopen aan minderjarigen. Daarom is de branche onder meer aangesloten bij de NIX18-campagne en organiseert zij jaarlijks de NIX Challenge. Verder moet iedere supermarktmedewerker die (weleens) achter de kassa zit, een e-learning volgen voor hij of zij aan de slag gaat.

Supermarkten werken dagelijks hard aan het naleven en verbeteren van de leeftijdsgrens. De NIX Challenge is één van de tools die door supermarkten wordt ingezet om medewerkers te informeren over de wettelijke verplichtingen rondom de verkoop van alcohol. Voor de supermarkten die aangesloten zijn bij het CBL is het namelijk van groot belang om een betrouwbaar verkoopkanaal te blijven van deze productgroep. Wil je meer weten over de manier waarop supermarkten dit garanderen? Bekijk dan onze beleidsnotitie ‘Verantwoorde alcoholverkoop in de supermarkt’.

Leg focus meer op het veranderen van de sociale norm
Hoewel naleving heel belangrijk is, blijkt het niet per se de heilige graal. “Gelukkig zien we dat het nalevingscijfer van supermarkten hoger ligt dan het gemiddelde. Wat ons betreft is het nu dan ook tijd om iets meer af te stappen van enkel kijken naar nalevingscijfers van verkooppunten”, zegt René Roorda, directeur van het CBL. “Volgens het meest recente Nederlandse Health Behaviour in School-aged Children (HBSC)-rapport heeft slecht 8,8 procent van de zestienjarige jongeren die alcohol heeft gedronken deze zelf ergens gekocht. De volgende stap in het NIX-beleid zou zich dan ook meer moeten focussen op het veranderen van de sociale norm, zodat vrienden en familie geen alcohol meer geven aan minderjarigen”.

Benieuwd hoe de NIX Challenge werkt? Je kunt het spel spelen op www.nixchallenge.nl.