Supermarkten zijn blij dat Nutri-Score het nieuwe voedselkeuzelogo van Nederland wordt. In november 2018 maakten de supermarkten al de keuze voor dit transparante en internationale logo. Nu is haast geboden bij de invoering van dit door de overheid gedragen voedselkeuzelogo. Consumentenonderzoek laat zien dat consumenten met hulp van Nutri-Score op de verpakking het gemakkelijkst kiezen voor de gezondere keuze. Bovendien is het eenvoudig om producten op basis van kleuren te vergelijken.
De invoering van Nutri-Score betekent voor de supermarkten een nieuw instrument om de consument te helpen in het maken van de gezonde keuze. “Het voedselkeuzelogo is één van de pijlers in ons gezondheidsbeleid, maar wel een belangrijke”, vertelt CBL directeur Marc Jansen. “Wat ons betreft wordt Nutri-Score zo snel mogelijk ingevoerd. Veel supermarkten staan al in de startblokken om het logo te gaan voeren op de verpakkingen en in hun webshops. Vanuit het buitenland zullen bovendien al vlot producten binnen komen met een Nutri-Score op de verpakking. Dit maakt de noodzaak van snelle invoering nog groter.”
Nutri-Score is een onafhankelijk logo dat gaat van A tot en met E. Producten met de meest gezonde samenstelling krijgen een groene A en het minst gezonde product een rode E. De score is gebaseerd op de hoeveelheid calorieën, suikers, verzadigd vet, zout, eiwit, vezels, fruit, groente, peulvruchten en noten in het product. Alle huismerkproducten in de supermarkt krijgen straks een Nutri-Score, wat het voor consumenten heel eenduidig maakt. In het Preventieakkoord is de wens uitgesproken om in een nieuw voedselkeuzelogo de criteria van de Schijf van Vijf te verwerken. Een Europese commissie van wetenschappers gaat nu aan de slag om Nutri-Score zoveel mogelijk in lijn te brengen met de voedingsrichtlijnen.
Het nieuwe voedselkeuzelogo is één van de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Nutri-Score moet gezonder leven makkelijker maken. In het Preventieakkoord wordt onder meer gewerkt aan het tegengaan van overgewicht. Nutri-Score betekent voor de consument een niet te vermijden steuntje in de rug om te gaan voor de gezondere keuze.