Het CBL heeft kennisgenomen van de ‘Superlijst’ van Questionmark. Questionmark heeft een vergelijking gemaakt tussen vier supermarktketens met betrekking tot het beleid om de consument makkelijker te laten kiezen voor gezondere producten en plantaardige eiwitten (in plaats van dierlijke). Zij hebben als instrument hiervoor het aantal aanbiedingen geteld van gezonde producten en vleesaanbiedingen bij de verschillende ketens. Zij relateren dit aan de gemaakte afspraken in het preventieakkoord. Hierin hebben wij aangegeven dat wij de consumptie van Schijf van Vijf producten en groenten en fruit stimuleren. Hiervoor zetten supermarkten verschillende middelen in.
Het CBL heeft respect voor het monnikenwerk dat Questionmark verricht heeft. Wel vindt zij dat het te beperkt is om een ranking van gezonde en duurzame supermarkten te maken op basis van een klein deel van de instrumenten die ingezet worden om het consumenten gemakkelijker te maken gezonde en/of duurzaam te kiezen. Aanbiedingen van supermarkten zijn zeer divers. Vanuit iedere productgroep zijn er producten in de aanbieding. Dit kunnen ongezondere producten zijn, maar ook gezonde producten en producten uit de afdeling groenten en fruit staan iedere week in de folder.
Daarnaast worden groenten en fruit en ook producten uit de Schijf van Vijf op verschillende andere manieren onder de aandacht gebracht. In consumentenbladen wordt bij recepten vaak expliciet het gehalte groenten gemeld, worden tips gegeven voor vegetarische hapjes op de bbq en wordt vaak aandacht besteed aan de Schijf van Vijf. Ook werken wij gestaag verder aan het Akkoord Verbetering Productsamenstelling waarin we al bijna in 20 productgroepen suiker, verzadig vet, of natriumreductie hebben gerealiseerd. Ook in de winkel zijn groenten prominent aanwezig, vaak de eerste afdeling die de consument ziet. Daarnaast wordt op generieke wijze aangegeven welke producten in de Schijf van Vijf passen.
Wij dringen er bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) op aan dat wij ook op productniveau mogen communiceren of een product in de Schijf van Vijf past, daarmee kunnen we consumenten nog beter informeren. Daarnaast dringen wij aan op het maken van een keuze voor een nieuwe gezondheidskeuzelogo, zoals bijvoorbeeld Nutri-Score. Ook over duurzaamheid is uiteraard veel meer te zeggen dan alleen het aantal vleesaanbiedingen. Dit gaat van de verse vis en diepvries vis van huismerken, die allemaal beschikken over een ASC- of MSC-keurmerk tot aan het efficiënter gebruiken van energie, waar ieder jaar voortgang wordt geboekt. Het is jammer dat dit soort initiatieven niet meegenomen worden waardoor het onderzoek geen compleet beeld geeft.