Duurzaamheid
Reactie van het CBL op bijenactie Greenpeace
Verduurzaming en behoud van biodiversiteit zijn voor de supermarktorganisaties van groot belang. Daarom stellen alle supermarkten extra eisen aan het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Tegelijkertijd heeft Nederland met het College Toelating Gewasbeschermingsmiddelen en Biociden (Ctgb) een streng toelatingsbeleid.
Het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen is een onderdeel van de productie van groenten en fruit, ook van biologische producten. Het CBL kan zich er echter in vinden dat Greenpeace aangeeft dat er nog winst valt te behalen waar het gaat om duurzaam gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Hierbij zijn voedselveiligheid, verminderen en voorkomen van onnodig gebruik belangrijke uitgangspunten.
Greenpeace gaat te kort door de bocht door te stellen dat er geen initiatieven worden genomen door boeren en telers. Die initiatieven zijn er en supermarkten werken graag mee om deze te versnellen. Bovendien zijn de supermarkten het grootste verkoopkanaal van biologische producten. De boeren en telers die aan de Nederlandse supermarkten leveren spreken vaak met hun afnemers over mogelijkheden om te verduurzamen.
Het CBL is in gesprek met Greenpeace en heeft aangegeven in ketenverband te willen samenwerken. De eerste stappen zijn al gezet. “Wij spreken regelmatig met Greenpeace en vragen hen constructief mee te denken hoe wij samen met de sector verbeteringen kunnen realiseren,” aldus Marieke Doolaard, manager duurzaamheid van het CBL.
Het CBL praat met boeren, telers, leveranciers en producenten van gewasbeschermingsmiddelen om ambities op elkaar af te stemmen. Samenwerking in de keten is voorwaarde voor succes. De Alliantie Verduurzaming Voedsel is daarvoor het aangewezen platform. In de Alliantie werken LTO Nederland, FNLI (levensmiddelenindustrie), Veneca (cateraars) en KHN (horeca) samen om de voedselketen te verduurzamen.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt.