Het CBL heeft kennisgenomen van de Superlijst van Questionmark, waarin zij een vergelijking maken tussen een zevental supermarktketens. De Superlijst bekijkt de ontwikkeling van het assortiment, aanbiedingen en de winkelinrichting. Zij relateren dit aan de gemaakte afspraken in het Preventieakkoord, waarin onder andere aangegeven wordt dat supermarkten de consumptie van Schijf van Vijf-producten stimuleren. Supermarkten hebben dit hoog op de agenda staan en zetten hier diverse middelen voor in.

Het CBL heeft respect voor het werk dat Questionmark verricht heeft. Wel zijn wij van mening dat de onderzoeksmethodes te beperkt zijn om de gezondheid van het assortiment volledig in beeld te brengen. Dit gebeurt nu op basis van slechts een deel van de instrumenten die door supermarkten ingezet worden om het consumenten gemakkelijker te maken een betere keuze te maken. Zo wordt Nutri-Score, het voedselkeuzelogo van Nederland, niet meegenomen door Questionmark en wordt er ook niet gekeken naar wat er online allemaal gebeurt op het gebied van gezondheid. Dit terwijl een groot deel van de consumenten online haar boodschappen doet.

Supermarkten pleiten al jaren bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) voor het toestaan van communiceren op productniveau of een product wel of niet in de Schijf van Vijf past. Dit mag tot op heden nog niet.

Het maken van de betere keuze hoog op de agenda’s
Supermarkten zetten zich ook volop in om huismerkproducten te verbeteren, middels de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV). Dit is een aanpak ontworpen door de overheid. De afgelopen tijd is uit honderden producten vijf tot soms wel 25 procent zout, suiker en verzadigde vetten gehaald. Hier blijven supermarkten aan werken. Op dit moment worden vleesvervangers, plantaardige dranken en kant-en-klaar maaltijden aangepast waardoor er straks aanzienlijk minder zout/suiker/vet in zit. Zo worden diverse producten steeds gezonder gemaakt.

Supermarkten voeren verder het voedselkeuzelogo Nutri-Score op al hun huismerkproducten. Dit doen zij omdat zij ervan overtuigd zijn dat het voeren van dit logo de consument echt kan helpen in het maken van betere keuzes, naast de al bestaande initiatieven. Het CBL blijft dan ook pleiten voor een verplichte invoering van het voedselkeuzelogo, ook op A-merkproducten.

Verder gebeurt kindermarketing alleen nog op producten binnen de Schijf van Vijf en wordt kindermarketing niet meer toegepast op huismerkproducten die door de World Health Organization (WHO) als ongezond voor kinderen wordt aangemerkt. Ook de massale inzet op de eiwittransitie draagt bij aan de gezondheid van mensen.

Breng het volledige probleem in beeld
Om het onderzoek van Questionmark completer te maken, zou het goed zijn om alle verkopers van voeding (denk aan tankstations, bouwmarkten, drogisterijen, gemakswinkels, horeca en catering) en alle producten (ook A-merken) mee te nemen in het onderzoek. Als de volledige voedselomgeving in beeld is, kan het probleem pas echt gesignaleerd en aangepakt worden. Dat gaat zelfs verder dan voeding: overgewicht, obesitas en een ongezonde leefstijl hebben ook te maken met bijvoorbeeld te weinig bewegen en stress. Allerlei factoren die niet vergeten mogen worden.