Gisteren is het onderzoeksrapport ‘Werken aan dierenwelzijn in de veehouderij: een sociaaleconomische impactanalyse’ door de voorzitter van de hoofdtafel Convenant Dierwaardige Veehouderij aangeboden aan minister Femke Marije Wiersma. Het CBL is al vanaf het begin betrokken bij het Convenant Dierwaardige Veehouderij. Supermarkten en foodservicebedrijven zijn een belangrijke schakel in de voedselketen. Evenals veehouders, banken, verwerkers en exporteurs. De gehele keten heeft een verantwoordelijkheid om meer dierwaardigheid te realiseren.

Het onderzoek naar de kosten van het realiseren van een hoger niveau van dierwaardigheid is onderdeel van het convenanttraject richting een dierwaardige veehouderij. Binnen dit traject is sinds oktober 2022 een brede coalitie van partijen met elkaar in overleg over de invulling van dierenwelzijnsregels per dierlijke sector.

Dierenwelzijn moet beter
De wens van de Tweede Kamer, en daarmee van de Nederlandse samenleving, is duidelijk: dieren voor consumptie moeten meer dierwaardig worden gehouden. Het houderijsysteem moet aan het dier worden aangepast en niet andersom. Dierenwelzijn staat voor supermarkten en foodservicebedrijven hoog op de agenda. De manier waarop dieren worden gehouden, gaat namelijk ook de consument aan.

De afgelopen jaren zijn er forse stappen gezet om het welzijn van dieren die gehouden worden voor humane consumptie te verbeteren. Samenwerking met de Dierenbescherming is hierin cruciaal gebleken. Veehouders, verwerkers en afnemers hebben bereidheid getoond om meer in dierenwelzijn te investeren. Zo worden mannelijke biggen niet meer gecastreerd, worden alle varkens en pluimvee gehouden volgens de strenge normen van het Beter Leven-keurmerk, krijgen alle koeien die melk produceren voor de Nederlandse markt ruimschoots weidegang en ligt de verkoop van speciale producten met extra dierenwelzijn-aspecten ruim boven het marktgemiddelde. Denk aan biologisch, varkens met krulstaarten, kalf-bij-koe-concepten en een grote variëteit aan eieren uit diverse welzijnsconcepten.

CBL: alle afnemers van dierlijke producten moeten deel van convenant zijn
Het is duidelijk dat de markt grote stappen heeft gezet en deze vormen van ketensamenwerking zijn uniek. Nu maakt de keten zich klaar voor een volgende, ongekend grote extra stap. Het is belangrijk dat alle ketenpartijen hieraan meedoen. Alle veehouders in Nederland zullen moeten voldoen aan de vereisten van extra dierwaardigheid. Dat geldt ook voor de veehouders die deelnemen aan concepten als Beter Voor Dier, Natuur en Boer, On the Way to Planetproof en Beter Leven. Voor het CBL is een gelijk speelveld hierin van wezenlijk belang.

Het CBL roept er dan ook tot op dat alle afnemers – zoals horecaondernemers, cateraars, A-merken en exporteurs – van dierlijke producten in Nederland meedoen aan het Convenant Dierwaardige Veehouderij.