Op grote schaal de houdbaarheidsvermelding op voedingsmiddelen verduidelijken, dat is de stap die supermarkten en diverse fabrikanten samen gaan zetten. Supermarkten hebben zich namelijk aangesloten bij de vandaag gelanceerde Coalitie Houdbaarheid. Door explicieter op huismerkverpakkingen te communiceren over hoe een consument om moet gaan met de houdbaarheidsdatum, willen zij verdere stappen zetten in het verminderen van voedselverspilling bij consumenten.

Voedselverspilling hoog op de agenda
In Nederland wordt jaarlijks zo’n 2 miljard kilo goed voedsel verspild. Tussen de 24 en 38 procent daarvan wordt verspild door de consument. Tien procent van de verspilling bij consumenten thuis wordt veroorzaakt door onduidelijkheid over de verschillende houdbaarheidsdatums. Daar valt winst te behalen en verspilling terug te dringen.

Supermarkten hebben voedselverspilling al jaren hoog op de agenda staan. In 2022 verkochten zij gemiddeld 98,62 procent van het voedsel dat werd aangeboden. Dat betekent dat 1,38 procent niet bij consumenten terecht kwam. Hiermee is de hoeveelheid voedselverspilling in supermarkten met 14 procent afgenomen ten opzichte van 2020 en met 17,4 procent ten opzichte van 2019. Dat blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR) op basis van zelfrapportage door supermarkten.

Betere communicatie over THT en TGT goede stap
De leden van de Coalitie Houdbaarheid willen consumenten duidelijker informeren over het verschil tussen THT (ten minste houdbaar tot) en TGT (te gebruiken tot) en hoe consumenten hiermee omgaan. Uit onderzoek blijkt namelijk al jaren dat minder dan de helft van de Nederlanders het verschil uit kan leggen.

“We zijn blij met deze stap die bij zal dragen aan de doelstelling om de voedselverspilling in Nederland verder te verlagen. De verduidelijking van het verschil tussen THT en TGT is belangrijk. Supermarkten blijven zich volop inzetten om de voedselverspilling naar nul procent te krijgen. En we zijn al hard op weg!”, aldus Marc Jansen, algemeen directeur bij het CBL.

Landelijke campagne versterken
In 2020 startte de stichting Samen Tegen Voedselverspilling al met een campagne om het verschil tussen houdbaarheidsdatums te duiden en hoe hierbij te handelen. De coalitiepartners gaan de landelijke campagne versterken door ook via de eigen kanalen hierover te communiceren en het kijk-ruik-proef-icoon (op THT-producten) en handje-icoon (op TGT-producten) nu invoeren op vijftig procent van hun (huismerk)verpakkingen.

Meer weten? Lees dan het persbericht van de Coalitie Houdbaarheid.