Diverse Nederlandse supermarkten, aangesloten bij het CBL, hebben in 2019 het ‘Leefbaar loon bananen-commitment’ ondertekend.
Doel van dit commitment is om voornamelijk bananen te verkopen in Nederlandse supermarkten waarvan arbeiders op de bananenplantages een leefbaar loon krijgen. Onlangs verschenen de resultaten van het derde jaar.
In het derde jaar van het commitment deden in totaal 332 bananenplantages mee aan de monitor. Dit zijn er substantieel meer dan de 217 in het tweede jaar. Analyses van het derde jaar laten zien dat er sprake is van een gemiddeld leefbaar loon-gat van 15%. Vergeleken met het tweede jaar hebben minder plantages een leefbaar loon-gat.
Conclusie
Het derde jaar van het Leefbaar Loon Bananenproject geeft supermarkten nog beter inzicht in de uitdagingen en de kansen om het leefbaar loon-gat te dichten. Supermarkten zijn daarbij hard bezig om de oorzaken van het geïdentificeerde leefbaar loon-gat te onderzoeken. Dit helpt bij het implementeren van haalbare en praktische oplossingen om het verschil tussen het huidig en leefbaar loon te dichten.
Next Steps
Het doel van de komende jaar is om 100% van de totale bananeninkoop van de Nederlandse retailers in beeld te krijgen, dat is op dit moment bijna 90%. Hierbij is de beschikbaarheid van relevante en recente benchmarks van belang. Gedurende het komende jaar zullen supermarkten de verbetering van het datavalidatie-proces blijven stimuleren, om ervoor te zorgen dat de informatie zo betrouwbaar mogelijk blijft. Dit doen ze onder meer samen met certificerende organisaties en retailers uit andere landen. Supermarkten gaan zich ook meer richten op het formuleren en implementeren van passende en concrete oplossingen.
Meer informatie over het bananenproject is te vinden op de website van het Initiatief voor Duurzame Handel (IDH)
Bekijk hier de infographic