Duurzaamheid
Ketensamenwerking belangrijk in strijd tegen voedselverspilling
Zo’n 25 geïnteresseerden uit bedrijfsleven, wetenschap en overheid kwamen donderdag 26 oktober samen om kennis, en ervaring uit te wisselen in de strijd tegen voedselverspilling. De bijeenkomst werd georganiseerd door de Alliantie Verduurzaming Voedsel (AVV) en vond plaats tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. Samen met de Topsector Agri & Food, is de AVV het programma CARVE gestart om voedselverspilling in de agrifoodketen te verminderen. Aan de hand van praktijkcases presenteerden vier deelnemende organisaties uit Nederland en België hun oplossingen:
Startup Wonky ziet kansen in restproducten en verbindt bestaande marktpartijen met elkaar. Zo brengt Wonky gezonde snacks op de markt van onverkochte groenten zoals wortels en paprika’s.
Belgische supermarktketen Delhaize kijkt onder andere naar een betere afstemming van de voorraden op het aankoopgedrag van de consument en schenkt onverkochte partijen aan goede doelen.
Lamb Weston Meijer (leverancier van o.a. friet aan de Out of Home markt), wil met een nevenstroom als aardappelstoomschillen terug naar de foodstroom. Zij experimenteren met het verwaarden van zetmeelrijke bijproducten tot grondstof die geschikt is voor menselijke consumptie.
Het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) experimenteert samen met Jumbo, Plus, Albert Heijn, Friesland Campina en Arla Foods, met aanpassingen van besteleenheden binnen het zuivelschap om voedselverspilling in de keten tegen te gaan.
Joost Snels, senior onderzoeker bij Wageningen Food & Biobased Research en projectleider CARVE: “de presentaties van vanmiddag laten het einde van het begin zien. Het bedrijfsleven heeft de handschoen opgepakt om voedselverspilling tegen te gaan. De snuffelfase is voorbij, bedrijven zijn echt bezig met het herinrichten van hun processen en zoeken naar mogelijkheden om op te schalen. De discussies vandaag gingen o.a. over de verantwoordelijkheden van de betrokken partijen als overheid, consument en bedrijfsleven. Er is grote betrokkenheid vanuit de initiatiefnemers.”
Meer informatie over CARVE en de projecten zijn te vinden op www.nowastenetwork.nl/carve.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt.