Op cbl.nl is gemakkelijk te vinden waar de supermarktbranche op dit moment hard aan werkt. Het CBL werkt volgens de vier thema’s ‘gezondheid en voedselveiligheid’, ‘sterke keten’, ‘medewerkers en arbeidsmarkt en ‘duurzaamheid’. Dit laatste onderdeel is recent geüpdatet. Wat zijn de doelstellingen op bijvoorbeeld minder verpakkingen in de winkels? En wat is de rol van het CBL in het IMVO-convenant Voedingsmiddelen? Neem snel een kijkje!
Consumenten zijn zich heel bewust van duurzame producten. Daarom spelen supermarkten en foodservicebedrijven al jarenlang in op de verduurzaming van de voedselketen. Zij passen hun aanbod zoveel mogelijk aan op de vraag van de consument, nemen hun verantwoordelijkheid en dragen bij aan het aanpassen van productieprocessen.
Duurzaamheidsonderwerpen
Op CBL.nl is in één oogopslag te vinden met welke duurzaamheidsonderwerpen de supermarkten en foodservicebedrijven op dit moment hard bezig zijn. Wist je bijvoorbeeld dat het CBL en de Nederlandse supermarkten gezamenlijk hebben afgesproken in 2025 twintig procent minder verpakkingsmateriaal in de winkels te gebruiken? Ook zal tegen die tijd 95 procent van het verpakkingsmateriaal recyclebaar zijn.
Verder speelt de eiwittransitie binnen de branche een grote rol. In lijn met het Klimaatakkoord zetten supermarkten in op het verhogen van het aandeel plantaardige eiwitten in het consumentendieet. En zijn supermarkten hard op weg met de verlaging van de CO2-uitstoot. In de periode 2010-2019 is er al 22 procent energie-efficiëntie gerealiseerd.
Meer weten over duurzaamheid?
Benieuwd wat er nog meer gebeurt op het gebied van ‘duurzaamheid’? We leggen het graag uit. Bekijk de volgende subonderwerpen: