Huismerken van supermarkten zijn steeds innovatiever en vooruitstrevender in het ontwikkelen van nieuwe concepten en producten die passen in een gezond eetpatroon. Dit blijkt uit de uitkomsten van de Jaarprijs Goede Voeding 2017.
Uit 24 inzendingen werden Albert Heijn (courgettespaghetti, bloemkoolrijst en broccolirijst) en Jumbo (boerenkoolburger) genomineerd voor de Jaarprijs Goede Voeding 2017. De supermarktorganisaties behaalden respectievelijk de eerste en tweede plek. Daarnaast werd het Jumbo Innovatie Lab de winnaar van de Dutch Boost Health en ontving de AH 100% pindakaas de aanmoedigingsprijs.
Supermarkten zien het als hun taak om de consument iedere dag de keuze te bieden voor gezonde en goede producten. Samen met leveranciers wordt continu gewerkt aan het verbeteren van het aanbod en een gezonde leefstijl gemakkelijker te maken. De genomineerde producten zijn goede voorbeelden van producten waarmee het makkelijker wordt om voldoende groente te eten.
Branchebreed wordt onder de paraplu van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling gewerkt aan minder zout, suiker en verzadigd vet in vrijwel het gehele assortiment aan huismerkproducten als conserven, vleeswaren, soepen, sauzen etc. Consumentenbladen besteden aandacht aan bijvoorbeeld alternatieven voor vlees, de hoeveelheid groenten in een recept en koken volgens de Schijf van Vijf. Daarnaast zijn supermarkten vaak berokken bij lokale initiatieven om beweging te bevorderen.
Met al deze initiatieven speelt de supermarkt een belangrijke rol in het bevorderen van een gezonde leefstijl, maar wel in een gezamenlijke verantwoordelijkheid met andere partners op het gebied van voeding en beweging.