Gezondheid en voedselveiligheid
e-mailactie Foodwatch onnodige bangmakerij
(namens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie)
Foodwatch roept consumenten op een email te sturen naar supermarktketens om producten met bepaalde kleurstoffen uit de schappen te weren. Het gaat hier om vijf zogenaamde azo-kleurstoffen en E104 (Chinolinegeel). Zij baseren hun actie op Engels onderzoek dat zegt dat er een verband zou zijn tussen de stoffen en gedrag van kinderen. De EFSA (European Food Safety Authority, de Europese instantie die beoordeelt of additieven voor voedsel veilig zijn) heeft op basis van een groot aantal onderzoeken geoordeeld dat de kleurstoffen veilig zijn en er geen relatie is tussen de stoffen en gedrag van kinderen (zie persbericht).
Wel is in de Etiketteringsverordening bepaald dat bij de aanwezigheid van vijf van de zes azo-kleurstoffen (E102, E110, E122, E124 en E129) er een waarschuwing op het etiket moet staan. Ook het Voedingscentrum volgt de EFSA en stelt op zijn website dat de AZO-kleurstoffen veilig zijn (klik hier voor meer informatie). Desondanks vindt Foodwatch dat producten met deze stoffen helemaal niet verkocht mogen worden. Hiermee zetten zij een Nederlandse kop op Europese wetgeving. Uiteraard staat het producenten vrij om naar alternatieven te zoeken, zonder dat dit wettelijk verplicht is.
Met de actie doet Foodwatch aan onnodige bangmakerij. Net als voor andere additieven zijn voor bovengenoemde kleurstoffen wettelijke limieten opgesteld. Als fabrikanten zich daaraan houden, is het gebruik veilig. Mocht een consument toch een product willen kiezen dat geen azo-kleurstoffen bevat dan kan hij of zij een goed geïnformeerde keuze maken door het etiket te lezen.
Voedselveiligheid en kwaliteit is de eerste prioriteit van de levensmiddelensector. Het CBL en de FNLI roepen Foodwatch gezamenlijk op te stoppen met onnodige en zelfbedachte eisen voor zaken waarvoor geen wettelijke onderbouwing geldt.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt.