Duurzame producten zijn in trek bij de Nederlandse consument. In 2019 groeide de omzet van voedsel met een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk met maar liefst 26%, terwijl de totale voedselomzet in de supermarkt steeg met 4,2%. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.
Consumenten kochten ook in 2018 en 2017 al steeds meer duurzaam voedsel (resp. +18% en +30%) en dat blijven ze dus doen. Supermarkten spelen daarop in door meer producten met een keurmerk aan te bieden. Inmiddels is bijna 20% van het aanbod duurzaam.
Van de verschillende keurmerken, blijft het Beter Leven Keurmerk met afstand het grootst met een groei van 25%. Biologisch groeide met 5%. MSC en ASC groeiden beide met dubbele groeicijfers, op weg naar een aandeel van 100% duurzamere gevangen of gekweekte vissoorten. On the way to PlanetProof heeft de omzet ruim vertienvoudigd, met name door de groei in de groep zuivel.
Boter, kaas en eieren
Eieren en vis worden het vaakst met een keurmerk verkocht (82% en 74%), brood & banket het minst (1%). In absolute euro’s zijn de categorieën vlees en vleeswaren het grootst (resp. € 860 mln. en € 762 mln.). De categorie zuivel is de productgroep met de grootste groei: consumenten kochten in 2019 meer dan twee keer zo veel duurzame zuivel als een jaar eerder (+125%).
Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid en supermarkten zetten steeds weer nieuwe stappen om het duurzame aanbod te vergroten. Supermarkten verwachten daarom dat de omzet van duurzaam voedsel ook in de komende jaren zal blijven stijgen.
Andere duurzaamheidsinitiatieven
Kijk op de themapagina Duurzaamheid voor meer informatie over andere duurzaamheidsinitiatieven van de supermarktbranche.