In een ontspannen setting met de juiste personen aan tafel over een belangrijk onderwerp in de levensmiddelenbranche spreken. Dat waren de ingrediënten voor het relatiediner van het CBL in een nieuw jasje. Op 13 november vond de eerste ‘Chefs Table’ plaats met als onderwerp duurzame verpakkingen.

Een geslaagde avond met als conclusie dat wij als verpakkend bedrijfsleven op de goede weg zijn en veel resultaten in korte termijn hebben geboekt. Maar wij moeten ons extra inspannen om de ambitieuze doelen te halen die de overheid oplegt én die wij ons als bedrijfsleven zelf hebben opgelegd.

Strategisch samenwerken blijft de sleutel
Tijdens Chefs Table waren zowel de ceo’s van supermarkten- en foodservicebedrijven als die van fabrikanten aanwezig. De avond werd begeleid door Welmoed Sijtsma. Bert Roetert (voorzitter van het CBL) en Marko Hekkert (directeur van het Planbureau voor de Leefomgeving) verzorgden het inhoudelijke deel. Zij daagden alle drie de aanwezigen op een scherpe manier uit.

Duurzame verpakkingen zijn een belangrijk en groot onderwerp in de levensmiddelenbranche. Supermarkten- en foodservicebedrijven en fabrikanten zijn dagelijks bezig met het verminderen van de milieu-impact. Eén van de onderwerpen waar doelstellingen op geformuleerd zijn, is het duurzaam verpakken van voedingsmiddelen. Nederland loopt voor op andere Europese landen, blijkt uit cijfers van Verpact. Maar duidelijk is dat verduurzaming tijd kost en het niet lukt zonder samenwerken maar een gezamenlijk doel.

Niet achterover leunen, maar stappen zetten
Dat betekent ook dat er soms meer out-of-the-box gedacht moet worden, geeft Marko Hekkert aan. Hoe zorgen we er bijvoorbeeld voor dat we de overheid vóór zijn? Ongeacht politieke kleuren of de waan van de dag is het belangrijk om niet achterover te leunen, vooruit te kijken en stappen te zetten.

Chefs Table 2024 heeft genoeg stof tot nadenken gegeven. Het CBL kijkt terug op een geslaagde eerste editie.