Supermarkten, aangesloten bij het CBL, hebben heldere en ambitieuze doelen gesteld voor het reduceren van verpakkingsmateriaal. Zo ligt er in 2025 twintig procent minder verpakkingsmateriaal in de supermarkten en moet 95 procent van het materiaal recyclebaar zijn. De Verpakkingsrapportage 2023 laat zien dat supermarkten goede voortgang blijven boeken.
De Verpakkingsrapportage gaat uit van een zestal doelstellingen voor de jaren 2022 en 2025. De doelstellingen gaan over het reduceren van verpakkingen, duurzaam materiaalgebruik en recyclebaarheid van verpakkingen van huismerkartikelen.
Een aantal doelstellingen reeds behaald
De doelstelling om twintig procent gewichtsreductie van primair en secundair verpakkingsmateriaal per miljoen artikelen in 2025, is gehaald (op basis van de trend t.o.v. 2021 en 2022). Dat geldt ook voor de doelstelling dat PET-flessen en -trays (primaire verpakkingen) gemiddeld vijftig procent post-consumer recycled content bevatten. Dit komt onder andere door de verdere grote stijging van de toepassing van rPET.
Er blijft werk aan de winkel
Voor enkele doelstellingen geld dat er de komende jaren nog wat werk aan de winkel is. Zoals het toepassen van een weggooiwijzer op alle verpakkingen en de doelstelling dat alle primaire en secundaire verpakkingsmaterialen voor 95 procent goed recyclebaar moeten zijn in 2025. Voor secundaire verpakkingen geldt dat deze doelstelling al sinds het begin van de monitoring ruim gehaald wordt.
Voor primaire verpakkingen blijven kunststof- en papier- en kartonnen verpakkingen belangrijke aandachtspunten, hoewel hier wel een goede stijging in te zien is. De branche is dus hard op weg om ook dit doel te behalen. Ook werken supermarkten aan het verhogen van gerecycled materiaal in overige kunststofverpakkingen. Momenteel is het merendeel van dit materiaal niet geschikt voor voedselverpakkingen door voedselveiligheidswetgeving. Via verschillende initiatieven kijken supermarkten naar de mogelijkheden, zodat ook deze doelstelling behaald kan worden.
Actiepunten richting 2025
Verduurzaming kost tijd en vraagt inspanning van alle spelers in de keten. Zo zullen supermarkten blijven focussen op design for recycling, zijn innovaties nodig vanuit de verpakkingsindustrie en is het aan sorteerders en recyclers om de recyclingprocessen van onder meer drankkartons te verbeteren.
“Het is voor de supermarktbranche waardevol om de huidige status van het verpakkingsproces in kaart te hebben en te monitoren. De supermarkten, aangesloten bij het CBL, werken dagelijks aan verbeteringen. Zo streven ze naar een duurzaam mogelijk verpakkingsproces”, aldus René Roorda, directeur bij het CBL.
Verpakkingsmonitor 2023 beschikbaar
Bekijk de CBL Verpakkingsmonitor 2023 hier. Benieuwd naar alle duurzaamheidsonderwerpen van het CBL? Bekijk dan het websiteonderdeel ‘Duurzaamheid’.