Duurzaamheid
CBL neemt handtekeningen Wakker Dier in ontvangst
De verduurzaming van het vleesassortiment vindt volop plaats. Of vlees nou wel of niet in de aanbieding is, de supermarkten komen hun toezeggingen voor verduurzaming en meer dierenwelzijn na. Binnen het CBL wordt echter nooit en te nimmer gesproken over prijs. Dat is alleen al vanwege de Mededingingswet onmogelijk. Welke producten er in de aanbieding zijn en met welke prijs, is een zaak die alleen de bedrijven in de keten zelf aan gaat. Het is geen gezamenlijk onderwerp van gesprek.
Supermarkten werken volop aan verduurzaming. Dit heeft er toe geleid dat 94% van het in de Nederlandse supermarkten aangeboden kippen- en varkensvlees duurzamer is. Voor de consument die nog duurzamer wil kiezen verkopen supermarkten ook vlees met 1, 2 of 3 sterren van het Beter Leven Kenmerk (BLK) van de Dierenbescherming.
Stand van zaken varkensvlees:
85% 1 ster BLK/Varken van Morgen 3% 2 sterren BLK 6% 3 sterren BLK/biologisch 6% regulier
Stand van zaken kippenvlees:
77% duurzaam alternatief 11% 1 ster BLK 6% 3 sterren BLK/biologisch 6% regulier
Meer informatie hierover vindt u op onze website Passie voor Food.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt.