Algemeen
CBL lanceert nieuwe training in de strijd tegen winkelcriminaliteit
Met de start van de Week van de Veiligheid lanceert het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) de nieuwe online training ‘Oog voor Veiligheid’ op www.supermarkt.nl Door met goed gevolg het bijbehorende examen af te leggen ontvangen de supermarktmedewerkers het certificaat en weten zij hoe te handelen om overvallen en winkeldiefstal tegen te gaan.
Het CBL organiseert jaarlijks in week 41 de Week van de Veiligheid om veiligheid extra aandacht te geven voordat de donkere maanden van het jaar beginnen. Het moment om preventie van winkelcriminaliteit op de agenda te zetten en onder de aandacht te brengen van supermarktmedewerkers.
“Winkelcriminaliteit blijft onze winkels voor problemen plaatsen. Het aantal overvallen op supermarkten is teruggedrongen tot onder de 100 per jaar, maar het ermee gepaard gaande geweld levert nog altijd trauma’s en uitval op. Om criminaliteit terug te dringen hebben wij intensief contact met politie en justitie, “ aldus Jules van Well, manager personeel en organisatie van het CBL. “Daarnaast bieden wij supermarkten hulp in de vorm van training, protocollen en brochures.”
Een belangrijke preventieve maatregel tegen overvallen is buitbeperking. Daarom stimuleren supermarkten het elektronisch betalen in de winkels. Na opeenvolgende promotieacties heeft de supermarktbranche ruim één miljard pintransacties per jaar. Toch valt nog steeds winst te behalen, met name bij betaling van kleine bedragen. Met de slogan “Pinnen, Ja Graag” proberen wij ook bij deze aankopen via pinbetaling het contant geld terug te dringen. Innovatie bij de kassa helpt het contant geld verder te verminderen. Voorbeelden hiervan zijn zelfscannen waarbij alleen elektronisch wordt afgerekend en contactloos betalen waarbij pinnen wordt versneld en vergemakkelijkt.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt.