Het CBL, koepelorganisatie van supermarkten en foodservice bedrijven, is blij met de forse stijging (27%) in de omzet van producten met een duurzaamheidskeurmerk. Supermarkten werken samen met boeren, producenten en maatschappelijke organisaties hard aan verduurzaming van het assortiment.
“Wij zijn blij om te zien dat consumenten deze duurzame producten waarderen. Uiteindelijk zijn supermarkten wel afhankelijk van de bereidwilligheid van de consument om producten met een duurzaamheidskeurmerk te kopen”, aldus Marc Jansen directeur CBL.
De Monitor Keurmerken Retail omvat al veel keurmerken en toch laat het slechts het topje van de ijsberg zien. In deze monitor blijven veel inspanningen om voedsel duurzaam te produceren onzichtbaar. Varianten bij supermarkten van de Kip van Morgen, zuivelproducten met het weidemelk keurmerk en vrije-uitloop eieren zijn hier bijvoorbeeld niet in meegenomen. Ook het terugdringen van gewasbeschermingsmiddelen op groente en fruit wordt voortvarend opgepakt, maar komt niet in deze monitor tot uiting. Tevens zien we dat de omzet van vleesvervangers jaarlijks toeneemt. Dit gaat ten koste van de omzet van vlees, wat licht afneemt.
Marc Jansen: “Wanneer we ook deze acties meenemen dan komt de omzet van producten, waarop significante duurzaamheidswinst is behaald, op minimaal het dubbele uit.”
Uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI bedraagt de omzet van producten met een duurzaamheidskenmerk zo’n 3 miljoen euro. De monitor bevat de keurmerken; ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur.